donderdag 20 augustus 2009

land in zicht


hello spookjes,

19/8
Nieuws van de east coast.. Ik weet niet waar ‘k moet beginnen!
.. het weer?.. tis hier tropisch.. 35graden mss.. wat gecompenseerd wordt met eskimovriendelijke klaslokalen. Beetje sullig.. ik sleur de hele dag een wollentrui uit mijn ‘winterkoffer’ mee. Ma kben ondertussen al een beetje gewend aan de craziness.. en de grote contrasten.  Soms lijkt het hier een wereld waar niets thuis hoort en soms vindt alles zijn weg naar ‘hofstra law school’. Gewicht bv.: Sommigen zien eruit alsof ze elke dag een hele volbloedhengst naar binnen werken –en are they to blame? Groenten en fruit zijn hier even onbekend als samson en gerd- en andere zijn de overduidelijkste gevallen van eetstoornispatienten die ik ooit heb gezien. Een avondmaal met mijn suitemate Alex, een heel lief kind met wel lichtelijk nymfomane (quote: I will always be the big spoon) neigingen, bestaat uit een emmer(?!) gefrituurde kip a la KFC ma dan nog van een iets vettiger kaliber, brood uit een zak (het allerzoeste da ge ooit geproefd zult hebben) en een zak popcorn uit de microgolfoven. Yepa. Jullie zijn vast heel benieuwd hoe ik ga terugkomen.  Sporten is the key. De faciliteiten zijn hier super! Fitness, yogalessen, een olympisch zwembad, restaurants, boekenwinkels, theaterzalen, enorme met schoon volk gevulde voetbalvelden, you name it.

Over mijn kot: Tis heel netjes en zeker groot genoeg. Kweet dak geen paleis had mogen verwachten, nochtans voor da bedrag… ben wel heel benieuwd naar mijn roommate, die is er nog altijd niet. ‘haar naam is Nathalie en ze is van San Antonio… Texas’ als ik dat hier zeg krijg ik een standaard glimlachje dat zegt ‘aw, I feel sorry for you’ or ‘you’ll be okey’ I figured ofwel deel ik het volgende half jaar met een conservatieve bushlover ofwel een openminded lesbo die hare ranch en cowboyheads beu gezien was (en kzet in vgl dan met plezier mijn geld in op die laatse). Just joking, we’ll see. Wie weet valt het gwn wel mee.

Over de lessen: die beginnen morgen pas for real ma iedereen is al like crazy aant blokken. Ik zou het ook doen hoor als ik op mijn 25 per jaar met een dik half miljoen studentenleningen op mijn naam zou staan. Ma het contrast tussen mezelf die nog volledig in vakantiemodus is en niet kan wachten om de city in te trekken en Sooa mijn koreaanse buur/vriendin die elke morgen om 4u opstaat om haar lessen voor te bereiden is weeral groot. De sfeer is heel anders. Iedereen is enorm gemotiveerd en ambitieus en da uit zich op een heel verschillende manier. Netwerken bv, daar is het echt om te doen! handjes schudden de klok rond en een resem small talk uit u mouw schudden waar  onze politici u tegen kunt zeggen. Na een week introductiedagen werd ik er eerlijk gezegd een beetje ziek van ook omdat het vaak enorm moeilijk is om die grens van praatjes te overschrijden en het eens echt over iets te hebben. Nog zoiets: extra-curriculaire activiteiten. Ik ken er ondertussen al een paar die zich ‘dik tegen hun goesting’ naar de redactie van hun universiteitskrantje, hun gemeenschapswerk als ‘immigranten-leren-lezen’ of zelfs hun voetbaltraining slepen. Zonder schroom: ‘because I need this stuff to put on my resume’. En dan reputatie. Echt, de druk die de studenten hier ondergaan is echt van een heel andere dimensie dan bij ons. De enorme leningen, de ranking (want een B is niet een B omdat je een x aantal goeie antwoorden hebt, maar omdat je x aantal keer beter bent dan de andere van u jaar!) en dan the bar-exam om aan de balie te geraken.. elke boete, schorsing van u middelbare school, hobbel in de weg van u impecabel leven moet worden geregistreerd. Been in a barfight? Dan kunde het mss al vergeten om advocaat te worden. Blijkbaar omdat, ge kunt het al raden, de advocaten hier gewoonweg geen goeie reputatie hebben. Ethiek is hier big. De rechtenstudies zijn er dan ook uitsluitend op gericht om aan de bak te geraken (met een zo hoog mogelijk salaris of course). Law school is to become a lawyer, niets anders.

20/8
Niet gedacht al zoveel van een naakt mannenlijf te zien zo vroeg op het semester.. gisteren zaten we een paar kamers verder toen er aan de overkant, in het ander gebouw (dat aan de gedetailleerde beschrijving die niet volgt, blijkbaar echt niet zo ver weg was..) een chubby ongewassen individu in de lichtbak van zijn kamer zonder gesloten gordijnen in zijne pure aan het paraderen was.  Dat was bijna even grappig als de reacties van mijn vrienden. Jo die gwn de deur uitstormde van pure shock en achteraf met een piepstemmetje vroeg of hij echt wel zeker weg was alsof ze juist de boogeyman gezien had. Sean die zich  achter de muur verstopte en Carina en ik die gwn keihard lachten waarop the naked, die ons ondertussen opgemerkt had, aan de overkant aan zijn ‘silly whiteman’s dance’ begon.. kweet ni ofda ge u daar iets bij kunt voorstellen maar het was iets te expliciet dan me lief was.
Inderdaad. We have our own ugly naked guy! Nu nog opzoek naar een ‘yeah-come-on-Will-take-of-your-shirt-and-tell-us’.

Nog straffe verhalen? Kheb mijn eerste celebrity al gespot. Jammer genoeg eentje wiens handtekening alleen mijn broertje blij zou maken.. alhoewel. Zondag waren we naar The summer stage (gratis concertjes met walkman, dinosaur jr,.. in central park) geweest en daar zagen we de onmiskenbare zelfnoegzame smile van johnny knoxville die met zijn lelijk platsnuitig monsterhondje aan het wandelen was.

Andere sfeerbeelden: ruige beren van mannen in oranje jumpsuits met een ketting aan hun poot die languit tijdens hun pauze in het gras liggen voor een of ander publiek gebouw. Daarnaast de county-sherrif compleet met hoed, vuil amerikaans accent en stervormige badge op zijn borstkas. ‘community-service’.
Ook nog: een backstreetboy die aan de overkant van het perron vant treinstation helemaal in zijn eentje aan het dansen is en zwaar religieuze teksten rapt alsof hij net door Gods licht geraakt is. en vooral: niemand die nog maar een seconde daarvan opkijkt!
Nog eentje: een strakgetrainde jamaicaan die jong en oud leert hoelahoepen in central park, for the fun of it. Dat past in zijn eigen making-the-world-a-better-place-project.
Filmpjes en foto’s zijn in aantocht.

Nog effe iets over het vertrek en afscheid. Bedankt om allemaal nog eens jullie lieve snuitjes te laten zien. Kheb echt van iedereen me een warm hart kunnen afscheid nemen en dat maakt het allemaal zoveel makkelijker! Op het vliegtuig zat ik naast, voor wie hem kent, Nick pelicaen. Echt straf, wa is de kans? Supertoffe gast die al 3 jaar in conneticut woont en quasi-profvoetballen combineert met studies in business. JFK dan om het met de woorden van Sam te zeggen is 1 hol! Ik kwam recht van het vliegtuig in een zielig gangetje met knipperende TL-lampen en stinkend afgebladerd behangpapier (Ik dacht echtwaar + 1 punt voor Zaventem en onze customs). Daarna volgde de o zo voorspelbare dans van de gekleurde papieren en de immigratieloketten. Enfin, eind goed al goed. Ik, mijn lippenbalsem, deo, christal med en handgranaten zijn veilig in America, country of hope and freedom geraakt. Ik gun mezelf nog een week van vakkenshoppen (heb me voor veel te veel ingeschreven aangezien ik niet kon kiezen-ni van mijn gewoontes-) vooraleer ik de oorlog verklaar me het kantoor van Els Demyttenaere en hare papiermolen.

Ik mis jullie. Heb al een hele lijn foto’s aan de muren hangen. En aangezien ik in een nieuw gebouw met ultragevoelige rookdetectoren zit heb ik, zoals beloofd, jullie afscheidsbriefjes en fotootjes al standaard min 1 keer per dag uit een ‘brandend gebouw’ moeten redden.

Maar ik ben niet van de wereld. Harde bewijzen:
mijn adres hier is:
Graduate Residence Hall, Room 510B
400 Hofstra university
Hempstead, NY 11549
Mijn amerikaans GSM-nummer:
(+1) 516-652-2225

First ‘wanna-be-a-local’ rule: squirrels worden hier gezien als vuile ratten die echt liever platgestampt worden. So don’t go all: that’s so cute!

Tot mails, blogs, skypes, facebooks,
        
Sweet little kisses,

Sophie
Vanuit the US&A

4 opmerkingen:

Sam zei

Haha, man-tits gezien.

Ee Sophie - ge doet dat goed.

Sophie zei

Foto's staan op feestboek!

Sophie zei

ja, man-tits in de meerderheid.

Caro8mm zei

Sophieke!! Ge zijt goe bezig ... nog van dat! ;o))

De non-reader!

Caro !